Koło Geograficzne
Geografia w terenie
- Szczegóły
- Kategoria: Koło Geograficzne
Gdzie najlepiej zrealizować lekcję geografii dotyczącą atrakcyjności turystycznej? W Lidzbarku Warmińskim, na zajęciach terenowych. Klasy IV TE i IV TH szukały dowodów na to, że nasze miasto spełnia kryteria miasta turystycznego.
Lekcja geografii w terenie, fot. K.Pękala. Więcej zdjęć na FB szkoły.
Sprawdzaliśmy dostępność zróżnicowanej bazy hotelowej, gastronomicznej, sieć komunikacyjną, walory kulturowe i przyrodnicze. Wniosek – Lidzbark Warmiński ma wiele cech miejscowości turystycznej. Nawet na przedwiośniu, 14 marca, pomimo masowej wycinki drzew, może się podobać. Brakuje może tylko atrakcyjnych punktów widokowych.
K. P.
Światowy Dzień Wody w ZSZ LW
- Szczegóły
- Kategoria: Koło Geograficzne
Pierwszy Dzień Wiosny (21 marca 2017) upłynął pod znakiem wody. Klasa I TE, pod opieką wychowawczyni, p. Katarzyny Pękali, zorganizowała obchody Światowego Dnia Wody, których celem było zwrócenie uwagi na znaczenie wody w życiu codziennym każdego człowieka. Uczniowie mogli wybrać dowolne zajęcia spośród bogatej oferty programowej, na którą się złożyły:
- wycieczka do stacji poboru wody,
- wycieczka do elektrowni wodnej,
- badanie przepływu Symsarny,
- badanie czystości wody,
- woda w żywieniu,
- sposoby uzdatniania wody,
- woda w kulturze,
- porównanie wielkości różnych akwenów,
- ciekawostki dotyczące akwenów,
- konstruowanie mini-pojazdów wodnych,
- zwierzęta i rośliny wodne,
- projekcje filmowe dotyczące oceanów i rzek.
W związku z ogłoszeniem przez Sejm RP roku 2017 Rokiem Rzeki Wisły, odbył się również konkurs „Wiem wszystko o Wiśle”. Wygrał go Mateusz Terebecki z klasy IV TM, kolejne miejsca zajęły Izabela Sapieja z IV THM oraz Adrianna Stefańska z III TE.
Gry edukacyjne do nauki geografii online
- Szczegóły
- Kategoria: Koło Geograficzne
Klasa I
Dział „Zmiany na mapie politycznej świata"
Państwa świata – minimum przyzwoitości (mapa)
Najmłodsze państwa świata (mapa)
Dział „Ludność i urbanizacja"
Rozmieszczenie ludności (mapa)
Mała gęstość zaludnienia (mapa)
Duża gęstość zaludnienia (mapa)
Typy fizjonomiczne miast (zdjęcia)
Typy fizjonomiczne wsi (zdjęcia)
Dział „Globalna gospodarka"
Źródła energii – zmiana znaczenia (wykres)
Źródła energii – zróżnicowanie w państwach (wykres)
Okręgi przemysłu high-tech (mapa)
Miejsca atrakcyjne turystycznie (mapa)
Miejsca atrakcyjne turystycznie 2 (zdjęcia)
Miejsca atrakcyjne turystycznie 3 (zdjęcia)
Dział „Globalne problemy"
Dział „Relacje człowiek - środowisko"
Klasa II
Dział „Obraz Ziemi"
Odwzorowanie kartograficzne (zdjęcia)
Przedstawianie zjawisk na mapach
Dział „Atmosfera"
Globalna cyrkulacja powietrza(schemat)
Dział „Hydrosfera"
Najdłuższe rzeki Ameryki i Afryki
Najdłuższe rzeki Europy, Azji i Australii (mapa)
Dział „Litosfera – procesy endogeniczne"
Wnętrze Ziemi – budowa (rysunek)
Skorupa ziemska – budowa (rysunek)
Produkty wulkaniczne (zdjęcia)
Najsilniejsze trzęsienia ziemi (mapa)
Rzeźba dna oceanicznego (rysunek)
Klasa III
Dział „Litosfera – procesy egzogeniczne"
Rzeźbotwórcza działalność rzeki (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – formy 1 (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – formy 2 (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – formy 3 (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – procesy 1 (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – procesy 2 (zdjęcia)
Procesy egzogeniczne – procesy 3 (zdjęcia)
Dział „Gleby. Biosfera”
Endemity w krainach zoogeograficznych (zdjęcia)
Piętra roślinne w Tatrach (rysunek)
Dział „Przemiany polityczne i gospodarcze świata”
Państwa świata – minimum przyzwoitości (mapa)
Najmłodsze państwa świata (mapa)
Państwa Europy powstałe po 1989 roku (mapa)
Wskaźniki i mierniki poziomu rozwoju społ.-gosp.
Dział „Ludność i urbanizacja"
Rozmieszczenie ludności (mapa)
Mała gęstość zaludnienia (mapa)
Duża gęstość zaludnienia (mapa)
Typy fizjonomiczne miast (zdjęcia)
Typy fizjonomiczne wsi (zdjęcia)
Aglomeracje – typy i przykłady
Dział „Rolnictwo”
Uprawy zbóż – główni producenci
Chów zwierząt – główni producenci
Rybactwo – mięczaki i skorupiaki (zdjęcia)
Dział „Przemysł"
Zasoby naturalne Ziemi. Surowce mineralne
Surowce mineralne – główni producenci
Źródła energii – zmiana znaczenia (wykres)
Źródła energii – zróżnicowanie w państwach (wykres)
Okręgi przemysłu high-tech (mapa)
Klasa IV
Dział „Usługi”
Miejsca atrakcyjne turystycznie (mapa)
Miejsca atrakcyjne turystycznie 2 (zdjęcia)
Miejsca atrakcyjne turystycznie 3 (zdjęcia)
Siedem nowych cudów świata (zdjęcia)
Siedem nowych cudów świata (mapa)
Dział „Człowiek w przestrzeni przyrodniczej"
Parki narodowe na świecie (mapa)
Dział „Środowisko przyrodnicze Polski"
Typy genetyczne jezior w Polsce 1
Typy genetyczne jezior w Polsce 2
Piętra roślinne w Tatrach (wykres)
Najwyższe szczyty pasm górskich w Polsce
Dział „Ludność Polski. Urbanizacja w Polsce."
Podział administracyjny Polski (mapa)
Miasta Polski powyżej 100 tys. (mapa)
Miasta Śląska na prawach powiatu
Geografia w Planetarium
- Szczegóły
- Kategoria: Koło Geograficzne
Klasy II TE i II THM pojechały 9 listopada 2016 r. na dwie lekcje geografii do olsztyńskiego Planetarium.
Dzięki projekcji dydaktycznej p.t. „Ruchy Ziemi i ich następstwa” uczniowie mogli obserwować na kopule Planetarium ruchy gwiazd i Słońca w różnych porach roku na różnych szerokościach geograficznych. Prowadzący tłumaczył również zależność oświetlenia Ziemi i występowania pór roku od położenia naszej planety na orbicie wokół Słońca, komentując wirującą przed oczami animację.
Wycieczka do Planetarium, fot. Katarzyna Pękala
Druga lekcja to film w technice fulldome p.t. „Nasz Wszechświat”, czyli podróż po Układzie Słonecznym, zawierająca obrazy planet i innych obiektów kosmicznych, a potem skok w dalsze krańce Drogi Mlecznej i rzut oka w nieskończoną przestrzeń i pędzące przez nią galaktyki. Ten olbrzymi, dynamiczny obraz Wszechświata powoduje prawdziwy zachwyt i zawroty głowy.
Film poprzedziła prezentacja gwiazdozbiorów nocnego nieba nad Warmią w czterech porach roku.
Nawet najciekawsze lekcje w pracowni nie zastąpią niezwykłych pokazów, jakie oferuje Planetarium.
Katarzyna Pękala
Wycieczka do zoo - kolaże
- Szczegóły
- Kategoria: Koło Geograficzne
Paulina i pyton - mili i spokojni, dopóki ich ktoś nie zdenerwuje.
Sylwia i niedźwiedź brunatny - w diecie niewybredni.
Kinga i dinozaur - gatunki wymarłe.
Magda i lama - żarłoczni i plujący czasami na innych.
Dominika i wielbłąd - mało piją.
Sandra i słoń indyjski - dają się łatwo oswoić.
Marta i zebra - w czarno-białych strojach.
Kamil i tygrys - robią co chcą i nie dbają o publiczność.
K.Pękala i takin - najaktywniejsi rankiem i w deszczowe dni.
Małgosia i hipopotam - podobieństwo trudne do określenia.
Ela i foka - leniwe.
Weronika i osioł - bez komentarza.
Kuba i żubr - z reguły spokojni, lecz czasem...
Ania i wielbłąd.